Verktøykasse for kvalitetsmåling

Denne bloggen handler om måling av redaksjonell kvalitet. Her kan du blant annet lese om verktøykassen for kvalitetsmåling som er utviklet av forsker og fagmedarbeider Ragnhild Kr. Olsen ved Institutt for Journalistikk.
Verktøykassen er et tilbud til redaksjoner som ønsker å jobbe målrettet med utvikling av den redaksjonelle kvaliteten. Den inneholder et sett standardiserte metoder for å måle og evaluere kvalitet på sentrale redaksjonelle områder.
Kvalitetsmåling har nytte både for redaksjoner som har klart definerte kvalitetsmål for den redaksjonelle virksomheten og for de som leter etter målene. Ved å systematisere informasjon om det redaksjonelle produktet, om journalistenes arbeid og redaksjonen som arbeidsplass, gir kvalitetsmålingen svar på om redaksjonen har nådd sine mål eller hvilke mål det er hensiktsmessig å sette seg.
Målingene gir også dokumentasjon på kvaliteten som kan legges frem for eiere, lesere og andre interessentgrupper som et redaksjonelt regnskap

Tuesday, June 5, 2007

Kvalitet i den konvergente redaksjonen

Redaksjonell kvalitet har en utvidet betydning i det flermedial mediehuset sammenlignet med det monomediale avishuset. Eller sagt på en annen måte: Konvergens bringer nye perspektiver inn i vurderingen av kvalitet - både i det redaksjonelle produktet, i det journalistiske håndverket og ikke minst i den redaksjonelle organiseringen. Dagens første foredragsrekke på World Editors Forum i Cape Town ga flere eksempler på nettopp det.

Under temaet "Integrated newsroom: what print does best and what online does best" fortalte blant andre Jonathan Landman, redaktør i New York Times og William Lewis, redaktør i The Daily Telegraph om sine erfaringer med å skape rammer for samarbeid på tvers av kanaler i respektive mediehus. Lewis fortalte hvordan han reiste verden rundt for å hente inspirasjon til organisering av Telegraphs nye integrerte redaksjon i sentrale London som sto ferdig i fjor høst.

Nettopp slike rammer eller vilkår slår meg som helt sentrale når man skal vurdere kvalitet i den integrerte eller konvergente redaksjonen der nyhetsproduksjonen foregår på tvers av både kanaler og journalistiske kompetanseområder. I hvilken grad man har klart å skape organisatoriske rammevilkår for samarbeid, kommunikasjon og koordinering på tvers av plattformer må være en sentral kvalitetsindikator. Det gjelder alt fra praktisk logistikk og arbeidsrutiner til lesermessige utfordringer knyttet til å stimulere innovasjonsvilje og bygge ny fellesredaksjonell identitet.

Den amerikanske medieforskeren Gracie Lawson-Borders har identifisert syv slike rammevilkår eller forutsetninger for konvergens. Hun kaller dem The seven observations of convergence. Disse er:

ŸHengivenhet
ŸKulturendring
ŸLønn/status ŸKommunikasjon ŸSamarbeid ŸKonkurranseforståelse ŸPublikumsorientering

Observasjonene stemmer godt overens med de erfaringene Lewis, Landman og andre delte med tilhørerne under dagens konferanse: Kravet til hengivenhet i gjennomføringen av en overordnet flermedial strategi - fra toppledelsen og nedover i organisasjonen. Kulturendringen som må finne sted i form at et identitetsskifte fra monomediale til flermediale medarbeidere. Likeverd for alle kanaler og nedbygging av statusskiller mellom journalister som jobber på ulike plattformer det være seg nett, papir, radio eller tv. Et felles språk som letter kommunikasjonen i redaksjonen og en praktisk organisering som legger til rette for samarbeid f. eks gjennom samlokalisering, felles planlegging og møtestruktur osv. Dessuten på et mer overordnet nivå: En klar forståelse av hvordan publikumsutviklingen og konkurransesituasjonen motiverer en integrert og enhetlig flermedial redaksjonell virksomhet.

Mer om dette temaet på bloggen utover sommeren.

No comments: