Verktøykasse for kvalitetsmåling

Denne bloggen handler om måling av redaksjonell kvalitet. Her kan du blant annet lese om verktøykassen for kvalitetsmåling som er utviklet av forsker og fagmedarbeider Ragnhild Kr. Olsen ved Institutt for Journalistikk.
Verktøykassen er et tilbud til redaksjoner som ønsker å jobbe målrettet med utvikling av den redaksjonelle kvaliteten. Den inneholder et sett standardiserte metoder for å måle og evaluere kvalitet på sentrale redaksjonelle områder.
Kvalitetsmåling har nytte både for redaksjoner som har klart definerte kvalitetsmål for den redaksjonelle virksomheten og for de som leter etter målene. Ved å systematisere informasjon om det redaksjonelle produktet, om journalistenes arbeid og redaksjonen som arbeidsplass, gir kvalitetsmålingen svar på om redaksjonen har nådd sine mål eller hvilke mål det er hensiktsmessig å sette seg.
Målingene gir også dokumentasjon på kvaliteten som kan legges frem for eiere, lesere og andre interessentgrupper som et redaksjonelt regnskap

Thursday, June 7, 2007

Gratis+ kvalitet = suksess

Tittelen i dagens bloggpost slår ikke fast fakta. Det er derimot danske David Trads suksessoppskrift for Nyhedsavisen, gratisblekka som for alvor sparket i gang gratisaviskrigen i deijlige Danmark i fjor høst. Med islandske mediemoguler i ryggen og oppskriften ovenfor på innerlomma, har han startet den første fulldistribuerte gratisavisen - og skapt bølger i mediekretser langt utenfor DK.

Men kan gratisaviser egentlig levere redaksjonell kvalitet?

Ja!
Ja!
...og neppe. I hvert fall ikke i det lange løp.

Slik kan man kort oppsummere konklusjonene om gratisaviser og kvalitet under WEF-konferansens siste dag i går. Forsikringene om at kvalitet kan leveres like godt av gratisaviser som betalaviser kom fra Trads og kollega Ben Rogmans fra nederlandske Dagblad de Pers. Skepsisen ble uttrykt av Politiken-redaktør Tøger Seidenfaden. Han tviler på forretningsmodellen bak de fulldistribuerte gratisavisene og levnet dem ikke mye håp i det lange løp - verken når det gjelder redaksjonell kvalitet eller økonomisk levedyktighet. Ikke minst vil kampen mot nettnyheter gjøre gratisavisenes livsvilkår mildt sagt magre, ifølge Seidenfaden og fortalte at Politikens motsvar til gratisavisens utfordring var å satse nettopp på nettet som nyhetskanal. Og rendyrke innholdsmessig dybde, analyse og ikke minst tiltalende presentasjon i papirutgaven.

- Trads sier at Nyhedsavisen skal være ute før nettet står opp. Det er jo, med respekt å melde, helt latterlig. Nettet går som kjent aldri til sengs, poengterte Seidenfaden i en diskusjon med nerve og temperatur.

- Det er fortsatt slik at folk ikke begynner å bruke nettet for fullt med en gang de står opp. De leser fortsatt helst en avis om morgenen. Det skal vi benytte oss av, repliserte Trads og beskrev miksen som Nyhedsavisen vil friste morgenleserne med slik:

1/3 fra The World of Power, dvs politikk, næringsliv osv. Med andre ord tradisjonelle nyhetskilder.
1/3 fra The World of Facination, dvs det sensasjonelle og ekstreme, f. eks nyheten om en slange som spiser en geit, ifølge Trads (!)
1/3 fra The Word of Yourself, dvs de nære ting som angår leserne personlig og som de kjenner seg igjen.

- Også skal vi være underholdende og legge mer vekt på gode og nære nyheter. Tradisjonelle aviser er altfor opptatt av å fortelle leserne om alt som er feil og dårlig. Det blir for deprimerende, mente Trads og signaliserte dermed at hans oppfatning av redaksjonell kvalitet nok ligger et godt stykke fra kollegaen i Politiken. Seidenfaden var tydelig skeptisk til en slik styring i retning av underholdning og lurte på om en slik nedprioritering av dårlige nyheter egentlig er forenelig med de grunnleggende kvalitetskravene til journalistikken.

No comments: