Verktøykasse for kvalitetsmåling

Denne bloggen handler om måling av redaksjonell kvalitet. Her kan du blant annet lese om verktøykassen for kvalitetsmåling som er utviklet av forsker og fagmedarbeider Ragnhild Kr. Olsen ved Institutt for Journalistikk.
Verktøykassen er et tilbud til redaksjoner som ønsker å jobbe målrettet med utvikling av den redaksjonelle kvaliteten. Den inneholder et sett standardiserte metoder for å måle og evaluere kvalitet på sentrale redaksjonelle områder.
Kvalitetsmåling har nytte både for redaksjoner som har klart definerte kvalitetsmål for den redaksjonelle virksomheten og for de som leter etter målene. Ved å systematisere informasjon om det redaksjonelle produktet, om journalistenes arbeid og redaksjonen som arbeidsplass, gir kvalitetsmålingen svar på om redaksjonen har nådd sine mål eller hvilke mål det er hensiktsmessig å sette seg.
Målingene gir også dokumentasjon på kvaliteten som kan legges frem for eiere, lesere og andre interessentgrupper som et redaksjonelt regnskap

Wednesday, June 6, 2007

Etikk takk - ogsaa i brukergenerert innhold

Web 2.0 og brukergenerert innhold er buzzword numero uno i en mediebransje paa jakt etter retning - og kanskje nytt fotfeste. Men interaktivitet med publikum kan bety at man som redaktoer driver et aapent kloakksystem. I hvertdfall i foelge Frits van Exter, tidligere redaktoer i avisen Trouw i Nederland. Han var en av flere bidragsytere i dagens debatt under temaet "Balancing ethics, transparency and independence in the newsroom" paa WEF-konferansen i Cape Town.

I et lett provoserende innlegg, helte eks-redaktoeren litt kaldt vann i aarene paa et konferansepublikum som over flere dager, har har faatt evangeliet om brukergenert innhold servert i ulike innpakninger fra podiet. Budskapet fra van Exter var klart: Visst kan grensene for journalistikk utvides paa nettet, men man kan ikke gi slipp paa sine grunnleggende etiske standarder bare fordi man gaar "online". Det er redaksjonen og redaktoerenes ansvar aa sette grenser og bevare standarder - enten de leverer innhold paa papir, nett eller gjennom andre kanaler. Hent fram igjen formaalsparagrafen fra skrivebordsskuffen og tenk gjennom hvilke konsekvenser innholdet i den har for mediethusets etiske standard - paa alle platformer, var van Exters raad. Til hjelp i arbeidet med aa opprettholde etiske standarder i interaksjon med brukerne paa nett foreslo han foelgende grep:
  • Registrering - kontroller hvor anonyme bidragasyterne paa nettet faar vaere gjennom forhaandsregistrering.
  • Moderering - du risikerer aa bli anklaget for a bedrive sensur av den frie ytring, men samtidig sikrer du at diskusjonen paa nettet har et innhold og en profil som brukerne dine er kjent med og som stemmer overens med mediehusets oevrige standard.
  • Kommuniser - vaer tydelig paa hvilke etiske standarderer som gjelder for nettstedet og mediehuset foroevrig - og hold deg til dem!
  • Deleger - bruk publikum som en ressurs til aa overvaake og sikre kvaliteten paa nettsidene dine. Oppfordre dem til aa melde i fra dersom uoensket innhold kommer gjennom den oevergie kvalitetskontrollen.

No comments: