Verktøykasse for kvalitetsmåling

Denne bloggen handler om måling av redaksjonell kvalitet. Her kan du blant annet lese om verktøykassen for kvalitetsmåling som er utviklet av forsker og fagmedarbeider Ragnhild Kr. Olsen ved Institutt for Journalistikk.
Verktøykassen er et tilbud til redaksjoner som ønsker å jobbe målrettet med utvikling av den redaksjonelle kvaliteten. Den inneholder et sett standardiserte metoder for å måle og evaluere kvalitet på sentrale redaksjonelle områder.
Kvalitetsmåling har nytte både for redaksjoner som har klart definerte kvalitetsmål for den redaksjonelle virksomheten og for de som leter etter målene. Ved å systematisere informasjon om det redaksjonelle produktet, om journalistenes arbeid og redaksjonen som arbeidsplass, gir kvalitetsmålingen svar på om redaksjonen har nådd sine mål eller hvilke mål det er hensiktsmessig å sette seg.
Målingene gir også dokumentasjon på kvaliteten som kan legges frem for eiere, lesere og andre interessentgrupper som et redaksjonelt regnskap

Sunday, March 18, 2007

Kvalitet og kroner på to måter

Lær publikum å kvalitetsvurdere media. Det vil lære dem bevissthet om sviktende kvalitet og få dem til å tenke over om de virkelig vil ha det mediene gir dem. Når leserne og seerne ser at det produktet de får er for dårlig og slutter å kjøpe, rammer det bunnlinja i medieorganisasjonene. Det er det eneste språket medieeierne forstår.
Budskaper kommer fra John McManus, ildsjel bak prosjektet Grade the News i USA. McManus var blant innlederne under symposiet om medier og kvalitet i Kalmar i Sverige som var mål for vårens STUP-reise om redaksjonell kvalitetsutvikling.
Grade the News er et interessant initiativ i lys av den kommersialisering av medieinnhold vi er vitne til i USA. Prosjektets nettside www.gradethenews.org inneholder et konkret opplegg for å gi nyheter karakter på en rekke områder som vesentlighet, kjønnsbalanse, etnisk mangfold og kildebredde.
McManus resonnement om at kvalitetssvikt må gi økonomiske konsekvenser for å vekke medieeiere med kortsiktig perspektiv på inntjening, minner om argumentasjonen til en annen amerikaner ved navn Phil Meyer. I sin bok The Vanishing Newspaper lanserer Meyer teorien om at medienes kvalitet henger positivt sammen med deres suksess i leser- og annonsemarkedet. Meyers målsetting er å vise at investeringer i kvalitet lønner seg fordi kvalitet gir mediet troverdighet som igjen bidrar til samfunnsmessig innflytelse. Denne innflytelsen er ifølge Meyer attraktiv for annonsørene fordi den smitter over på produktene deres. Meyer hevder med andre ord at annonsørene ønsker produktene sine assosiert med medier med høy troverdighet.
Det er mildt sagt en vanskelig teori å føre bevis for. Meyer skal ha honnør for sine gode forsøk og kommer et godt stykke på vei. Men empirien han benytter er for begrenset til at han kan slå i bordet med noe som medieeierne virkelig vil lytte til. Konklusjonen er snarere at her må mer forskning til. (En ikke uvanlig konklusjon i forskningens verden). Boka er uansett leseverdig og anbefales til de som synes det er forfriskende at noen erklærer krig mot blårussen i redaksjonen – med blårussens egen logikk som våpen. Money talks…

No comments: